Friday 22 November 2013

bahasa mu,bahasa apa?

assalamualaikum,hai and holla..
tajuk ni macam ala-ala rock sikit .haha bukannya ape.ini berkaitan dengan masalah bahasa yang sering digunakan oleh anak remaja zaman sekarang ni.
first of all, masalah bahasa ni sangat berleluasa sekarang ni.hmm,nak ikutkan,bahasa saya ni x ade lah mantap sebab x baku.okay,macam ni rasanye x de masalah untuk dibaca.ia masih boleh dibaca.
yang masalahnye sekarang ni, bahasa yang boleh menyimpulkan lidah untuk nak menyebutnye.
nak contoh? okay macam ni
 1. hyex, awark,hmmp..apew kabow awark tue? syihat tark?
 2.syew malas larh nux ckp att awk.syew tanux bgtawuu apew2 pasal niw

okay awak-awak..bukannye bahasa kat atas tu susah nak disebut dan menyakitkan mata,disamping kalau mesej,menghabiskan kredit sbb terlalu panjang .
ini justeru boleh merosakkan bahasa melayu.awak ni,kalau nak tulis shortcut boleh je.boleh sgt,sebab itu memudahkan.tapi if ade tambah2 W tu,rasenye kalau W tu x de,x mencacatkan ayat awak.kadangkala saya bukak facebook or twitter dan lihat macam2 tambahan huruf .kadang2 ade rasa minat nak bace sebab nak tgk macam mane bibir saye melentur2 baca status mereka.
saya akui memang saya lebih selesa menggunakan tulisan pendek seperti post saya sekarang ni, ade jugak yang akan complain bila tgk post ni sbb dikatakan "orang yg menulis post ni pun guna bahasa singkat".
sebenarnya,bukan saya bercakap mengenai bahasa melayu (baku) tapi bercakap pasal tambahan huruf tu.
saya tahu,memang ramai sangat org tak suka bahasa macam ni.tapi kebanyakkan yang gune bahasa macam ni ialah anak remaja,dan budak2 yang baru dapat fon. yeah! itu memang betul kan? dulu,saya pernah jugak nak tulis bahasa mengada2 tu.tapi baru je hantar 1 patah perkataan yang pelik je,dah kena sound dah dengan akk sebab bahasa yang annoying tu.
oleh itu, guna lah bahasa yang betul sikit.kalau rase susah sangat nak guna bahasa baku melayu,tulis je shot form yang orang sekeliling boleh faham. mudahkan untuk org bace dan faham.
hmm,rasa nya sampai disini je saye memberi celoteh malam sabtu.. assalamualaikum :)
sudah bace entri Jue,comment x pon like ok.

No comments:

Post a Comment

siap bace jgn lupe komen ye..
x pon like pon jadi lee!tq